keskiviikko 13. elokuuta 2014

Portaat pojan taloon

Vaikka minä niin uhosin että pysyisin yhdessä huoneessa hieman kauemmin niin huomaa taas miten olen hypellä loikahdellut hommasta toiseen. On tullut Merikeiju hommeleita ja nyt uusimpana päätin rakentaa pojalle 2v tai joululahjaksi oman talon. Tavoitteena sukupuoli neutraali kasvatus ja kesällä mökkeillessä katsoin kun poika nautti suuresti kun sai siirrellä vanhassa Lundbyn talossani tavaroita ovista toisiin huoneisiin. Eikä aikaakaan kun hahmottelin suunnitelman. Puoliksi parkkitalo/autopesula/korjaamo ja puoliksi asuin rakennus. Mies ihmetteli piirrelmän nähdessään että parkkitalossako ne asuu?? No JUU-U tietenkin!
Koko ajatus lähti portaista. Merikeijun talo on sitten joskus se lopullinen taitojen näytös, ja sinne olen ajatellut portaiden alle wc tiloja. Nyt minulle avautui täydellinen tilaisuus kokeilla, erehtyä ja oppia uutta. Minä kun en lukemalla ole koskaa oppinut vaan kokeilemalla, mokaamalla ja miettimällä miten teen seuraavan kerran paremmin.

Tein kehikon wc/porras häkkyrää varten 4mm vanerista, portaina käytin bilteman sytyketikkuja. Portaiden alku on 5,5cm leveää ja loppo melkein 9cm. Bilteman tikkua apuna käyttäen erehdysten kautta sain sahattua melkein oikean kokoiset reunat. Talon valaistukseen olen olen ajatellut käyttää bilteman 4 pyöreän lampun LED-sarjaa, jolloin wc tiloihin ei riitä valaisimia. Joten sahasin seinään ikkunat. Jotain söpöä keksin vielä kolojen täytteeksi tai sitten en. (Taustalla näkyy liinavaatekaappi Kassalaan, jota joskus öisin käyn höylääämässä ja täyttämässä, hiljaisempaa hommaa kuin sahaus)
Ajatus mokia tuli enemmän kuin yksi. Porrastasanteiden olisi pitänyt olla 1-2mm kapeammat jolloin porras tulisi hieman yli. Tasanteelle halusin "kiertävän" portaan, jonka toteutusta jouduin miettimään hyvinkin kauan, mutta nyt sekin on ajateltu ja osaan ehkä myöhemmin toteuttaa vielä hieman hienommin. Mutta pointtina on se että leveämmältä reunalta portaan täytyy olla 2krt leveämpi kuin muiden portaiden.
Jonkinlainen ajatus katko kävi heti alussa, jolloin ilmeisesti ajattelin että koko portaikon leveydeksi tulisi 5,5cm, jolloin wc jäisi hyvin hyvin kapeaksi. Vian sai korjattua mutta takaseinään jäi leveä aukko. Mutta ei kolo komeassa...
Lopuksi mallailin vielä kaiteita. Kuvassa näkyy kohtalaisesti tason "kiertävä" porras. Koska minulla on varastossa pikku tuubeja eri värejä ja yksi iso tuubi keltaista, voitte vain arvata minkä värinen ihanuus näistä portaista tulee...=)
Kuten aina projektien jälkeen, istahdin ja mietin että tuon ja tuon jutun tekisin toisin. Ja jonain päivänä teenkin. Mies kävi katsomassa lopputulosta ja kuulemma portaista näkee että kehitys on ollut huimaa tässä minun rakentelussa. Itsekin tajuaa kun vertaa 2vuotta sitten tehtyjä Kassalan portaita tähän tuotokseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti